کیسه هوا یا همان ایربگ

کیسه هوا یا همان ایربگ
کیسه هوا چیست؟
ایربگ یا کیسهٔ هوا یک وسیلهٔ ایمنی مدرن در برخی از خودروهاست که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار میگیرد. برخی از پژوهشها نشان میدهد که اگر کمربند ایمنی بسته شود کیسهٔ هوا تا ۸ درصد امکان مرگ سرنشین را میکاهد. کیسههای هوا هر ساله در حال ارتقا کارایی میباشد. امروزه کیسههای هوا بعد از برخورد خودرو با موانع سخت در کسری از ثانیه باد شده و بین سر و بدن سرنشینان با اجزاء داخل خودرو حائل میشود. در این میان کمربند ایمنی با ایجاد شتاب منفی روی بدن مسافرین، باعث کاهش یافتن ضربه وارده میشود.
ایربگ خودرو در زمان تصادف به صورت اتومات پر باد می شود و بصورت یک محافظ بین خودرو و سرنشین عمل می کند از این رو تعمیر ایربگ و مطمئن شدن از درست کار کردن آن یکی از نیازهای هر خودرو سوار است که احتمالا بر اثر تصادف و یا برخورد خودرو با اشیاء ایربگ آن عمل کرده است. ایربگ بعد از کمربند ایمنی از مهم ترین اجزایی است که ایمنی خودرو را افزایش می دهد. وجود هرگونه خرابی در کیسه هوا باعث می شود تا این قطعه به درستی کار نکند.
کیسه هوا خودرو در زمان تصادف پر از باد می شود و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می نماید. در زمان برخورد خودرو با موانع سخت، کیسه هوا در کثری از ثانیه، از حالت جمع شده پر از هوا شده و به شکل یک بالش دی می آید و از سرنشینان محافظت می کند.

تاریخچه کیسه هوا در خودرو
تا پیش از اختراع کیسه هوا، کمربند ایمنی موثرترین و تنها عامل ایمنی بازدارنده از مرگ و میر در تصادفات به حساب می آمد. کمربند ایمنی با محکم نگه داشتن سرنشین در جای خود مانع از پرتاب او در هنگام ضربه های ناگهانی در تصادفات می گردید اما یک نقص در آن وجود داشت که مانع از این می شد تا کمربند امینی بتواند نقش خود را به عنوان حافظ جان سرنشینان آنطور که باید و شاید ایفا کند.
در حین تصادف اگرچه بدن سرنشین به طور کامل توسط کمربند مهار می شد اما گردن و سر او با شدت زیادی رو به جلو حرکت می کرد و همین حرکت ناگهانی درکم ترین حالت می توانست باعث آسیب جدی به نخاع و ناحیه گردن شخص گردد و درصورت برخورد با فرمان آسیب های جدی تری به بار بیاورد. ایده جدید برای ایمنی بیشتربه ذهن جان هتریک رسید.
درسال ۱۹۶۴ مهندس ژاپنی به نام یاسوزابورو کوبوری از،ماده منفجره برای باد کردن کیسه هوا استفاده کرد اما پیش از آنکه تحقیقاتش به مرحله اجرا برسد درگذشت. پس از سال ها آزمون و خطا سرانجام در سال ۱۹۶۷ مهندس امریکایی به نام آلن برید مکانیسم جدیدی برای کیسه هوا معرفی کرد که در آن از یک کاتالیزور برای ایجاد یک واکنش شیمیایی و ماده ای به نام سدیم آزید به جای هوای فشرده استفاده می کرد تا سرعت بازشدن ایربگ به طور قابل توجهی افزایش یابد.
همچنین با معرفی نسل جدیدی از سنسور ها حساسیت به ضربه نیز افزایش یافت.پس از آن بطور رسمی برای اولین بار توسط خودروسازان امریکایی از جمله فورد و جنرال موتور در سال ۱۹۷۱ از کیسه هوای راننده استفاده شد.
جنرال موتور در سال ۱۹۷۳ بر روی شورولت ایمپالا در ناوگان خودروهای دولتی از ایربگ استفاده نمود. اولین بار در سال ۱۹۹۰ دو خودروی امریکایی مجهز به ایر بگ با یکدیگر تصادف کردند که ایربگ هردو خودرو به خوبی عمل کرد و هردو راننده زنده و تنها با صدمات بسیار جزئی از خودرو خارج شدند.
به تدریج استفاده از کیسه هوا در اروپا نیز رایج شد و تا دهه ۹۰ بصورت گسترده در بین خودروسازان رواج یافت تا جایی که در سال ۱۹۹۸ نصب کیسه هوا برای تمامی خودروها در ایالات متحده اجباری شد.
اختراع کیسه هوا، یا همان کیسهٔ هوا برای اولین بار در سال 1951 ثبت گردید و دو سال بعد، توسط مهندسین Walter Linderer از آلمان و John Hetrick از آمریکا منتشر شد. اولین ایربگ نیز در سال 1970 به جهت بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان بر روی خودروها نصب گردید.

بررسی انواع کیسه هوا
انواع کیسه هوا های خودرو شامل موارد زیر می شوند :
- کیسه هوا مخصوص سرنشین
- کیسه هوا مخصوص راننده
- کیسه هوا میانی
- کیسه هوا جانبی
- کیسه هوا زانویی
- کیسه هوا مخصوص عابر پیاده
- کیسه هوا مخصوص کمربند ایمنی
اجزای سازنده ایربگ ماشین
سیستم ایربگها دارای یک محفظه کوچک است که در قسمتهای مختلف خودرو تعبیه میشود. به تعداد کیسههای هوای یک خودرو در آن محفظه ایربگ وجود دارد. تعدادی از اجزای اصلی سیستم در این محفظه قرار دارند.
به طور کلی اجزای سیستم ایربگ شامل موارد زیر میشوند:
RCM شامل الگوریتمهای از پیش تعریف شده است که شدت حادثه را پیشبینی میکند و پس از آن تصمیم میگیرد که ایربگ چگونه و با چه شدتی باز شود. این سیستم به سوئیچها و شتاب سنجهای نصب شده در بدنهٔ خودرو متصل است که از طریق کنترل شبکه (CAN) و گذرگاههای کنترلی با استفاده از سیگنالهای مخصوصی بهعنوان ورودی به الگوریتمها در کامپیوتر مرکزی دستور میدهد و پس از آن عمل باز شدن را در کسری از ثانیه انجام میدهد.
هنگامی که یک تصادف شناسایی شود، سیگنال تشخیص ضربه، توسط RCM به سایر واحدهای کنترلی فرستاده میشود که روشن شدن چراغهای خطر، باز کردن دربهای خودرو، غیرفعال کردن سیستم سوخترسانی و یا قطع جریان باتری و حتی ارسال تماس اضطراری در صورت اتصال به اینترنت نیز در پی آن حادثه انجام خواهد شد.

1- کیسه هوا
کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده است و در صورت برخورد احتمالی خودرو با یک جسم بسیار سخت یا وسیله نقلیه دیگر، باد میشود، پیش از آنکه کیسه هوا باد شود به صورت تا شده زیر درپوش مناسبی قرار دارد.
2- چراغ هشداردهنده AirBag
چراغ هشداردهنده راننده را از خرابی سیستم کیسه هوا مطلع میکند.
3- کلیدهای صندلی سرنشین
با استفاده از کلیدهایی که در طرف سرنشین قرار دارد میتوان از عمل کردن کیسه هوای این صندلی در زمانی که سرنشین ندارد جلوگیری کرد.
4- باد کننده آتشی و مشتعل ساز
باد کننده کیسه هوای راننده در وسط فلکه فرمان قرار دارد. جالب است بدانید این باد کننده دارای تعدادی قرص سوخت است که در یک محفظه احتراق قرار دارند، مشتعل ساز نیز از خازنهای پر تشکیل میشود که جرقهای برای اشتعال قرصهای سوخت ایجاد میکند قرصهای سوخت به سرعت میسوزند و مقدار معینی گاز نیتروژن با فشار معین تولید میکنند، این گاز پس از عبور از یک فیلتر وارد کیسه هوا میشود و آن را باد میکند.
5- سنسور های ایربگ خودرو
با توجه به سیستم کیسه هوا و تعداد کیسههای هوا تعبیه شده در خودرو، سنسورهای ضربه، به طور مستقیم در واحد کنترل یا به صورت ماهوارهای در قسمت جلوی خودرو یا در کنار خودرو نصب میشوند.
6- واحد کنترل الکتریکی (یونیت ایربگ خودرو)
مهمترین قطعه سیستم کیسه هوا است که عملکرد آن شامل چگونگی عملکرد ایربگ خودرو ، نحوه عملکرد ایربگ ، انواع کیسه هوا
انواع کیسه هوا خود شامل کیسه هوا سرنشینان جلو ، کیسه هوا راننده، کیسه هوا جانبی، کیسه هوا زانو ، کیسه هوا وسط، کیسه هوای پرده ایی،کیسه هوای کمربندی، کیسه هوای بیرونی یا کیسه هوای عابر

کاربرد کیسه هوا یا ایربگ
در جلوی خودرو دو سنسور بکار رفته که در دو طرف خودرو و قسمت محفظه چرخها قرار گرفتهاند و بهوسیله سیم به واحد کنترل مرکزی ارتباط دارند. در هنگام اصابت ضربهٔ شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار میافتد و به دستگاه کنترل مرکزی هشدار میدهد.
دستگاه کنترل مرکزی، جریان مدار پر شده خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ قرار دارد به کار میاندازد. بخار حاصل از گاز تولید شده به سرعت کیسه را پر میکند.
همزمان با آن کمربند ایمنی سفت شونده، که اغلب دارای ماده منفجره است، در هنگام تصادف، پیستون داخل سیلندر آن، در اثر انفجار کشیده شده و کمربند را محکم میکند و راننده را به صندلی میچسباند. این سنسور دارای محفظهای است که در داخل آن، یک ساچمه قرار دارد، این ساچمه، در حالت عادی به وسیله مگنت جذب شده، از حرکت باز میماند. در هنگام ضربه، برق مگنت قطع شده، ساچمه به طرف ترمینالها حرکتمیکند و به مدار دستگاه محترق کننده سوخت وصل میشود.
تکنولوژی ایربگ، به منظور توسعه در وسایل نقلیه، باید تحت نظارت و تنظیم مقررات سازمانهای ایمنی باشد.

دلایل روشن شدن چراغ ایربگ
بسیاری مواقع پیش می آید در پشت آمپر خودرو بدون این که ایربگ عمل کرده باشد چراغ آن روشن شده باشدکه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بیشتر مواقع به کمک دستگاه دیاگ می توان مشکل آن را شناسایی و بر طرف نمود.
برخی از اصلی ترین دلایل روشن شدن چراغ کیسه هوا :
۱ – قطعی و خرابی سوکت ایربگ
۲ – خرابی سوکت کمربند ایمنی
۳ – خرابی سنسور صندلی سرنشین
۴ – تصادفات با شدت کم بدون باز شدن ایربگ
۵ – معیوب بودن کامپیوتر مرکزی
۶ – خوردگی قطعات مربوط به ایربگ به علت ورود آب به سیستم
مزایا و معایب ایر بگ
در مورد کیسههای هوا باید بدانید که این کیسهها برای سرنشینانی طراحی شدهاند که از کمربند ایمنی استفاده میکنند. بنابراین اگر کمربند ایمنی خود را نبستهاید، بهتر است کیسه هوا خودرو را غیرفعال کنید.
همچنین موضوع مهم دیگر در مورد استفاده از کیسه هوا و قرار گیری کودکان است. دقت داشته باشید در زمان فعال بودن کیسههای هوا، کودکان را در صندلی جلو قرار ندهید؛ چونکه باز شدن کیسه هوا به کودکان آسیب میرساند. صندلی کودک باید همیشه در قسمت عقب خودرو قرار بگیرد. ایربگ در صورت فعال بودن حتماً کار میکند اما سطح استاندارد حفاظتی را فقط در صورت بسته بودن کمربندها میتوان تضمین کرد.
مزایای ایمنی کیسه هوا بدون شک بر همگان ثابت شده است، و در طول این سالیان، از آسیبهای جدی بسیاری جلوگیری شده و زندگی انسانهای بیشماری را نجات داده است. اما این سیستمها هنوز هم به تکامل نیاز دارد و همچنان تحت نظر مهندسین در حال پردازش و پیشرفت است.
مثلاً به تازگی، فشار تورم برخی از ایربگ ها را میتوان با توجه به شدت تصادف تنظیم کرد. همچنین واکنش کمربند ایمنی را برای جلوگیری از صدمات به علت باد شدن بیش از حد کیسه هوا کنترل میشود. تعداد ایربگ ها در وسایل نقلیه مدرن در حال رشد است و تاکنون، به نقطه ای رسیده است که هنگام تصادف، گویا توسط یک تشکچه هوا احاطه شدهاید.بچههای کمتر از 12 سال و نوزادان در مقابل آنها در خطر مرگ قرار دارند.
به علت نیروی بیش از حدی که هنگام فعال شدن ایربگ به کودکان وارد میشود آسیبهای جدی و حتی مرگ را در پی دارد. به همین دلیل در خودروهایی که مجهز به ایربگ هستند گزینه ای برای خاموش کردن کیسه هوای سرنشین جلو دارند، و زمانی که یک صندلی کودک نصب شده است، باید با کمربند ایمنی از کودک محافظت شود و ایربگ سرنشین را غیرفعال کنید.
همانطور که گفتیم، وجود ایربگ ماشین و استفاده از آن دارای اهمیت زیادی است. البته این آپشن حفاظتی در کنار مزایای بیشمار، میتواند باعث وجود آسیبهایی به سرنشینان شود که برای جلوگیری و کاهش این آسیبها بهتر است به نکات زیر توجه کنید.
- کیسه هوای ماشین باید حدود ۲۵ سانتیمتر با سرنشین فاصله داشتـه باشد. در صورت رعایت نکـردن این فاصله ممکن است در زمان باز شدن کیسه هوای ماشین، آسیبهایی به گردن و سر افراد وارد شود. بنابراین اگر قادر به حفظ این فاصله در زمان رانندگی نیستید، پیشنهاد ما خاموش کردن کیسه هوا است.
- در صورتی که فاصله سرنشین تا ایربگ کمتر از ۲۵ سانتیمتر باشد، بهتر است صندلی را کمی به عقب هدایت کرد. راننده هم میتواند از طریق تغییر زاویه فرمان فاصله ۲۵ سانتیمتری را رعایت کند.
- دقت داشتـه باشید که تنظیمات کیسه هوا باید دقیق و مطابق با استانداردهای کارخانهای باشد.
- بهتر است هیچ مانعی بین سرنشین جلو و ایربگ وجود نداشته باشد.
- در صورت همراه داشتن وسایلی مانند عصا و چتر، آنها را در قسمتی از خودرو قرار دهید که بین سرنشین و ایربگ قرار نگیرند.
- در هنگام رانندگی دستها را روی محفظه ایربگ قرار ندهید. فرمان را طوری تنظیم کنید که کیسه هوا روی سینه باز شود.
- از قرار دادن کودکان در قسمت جلو خودرو خودداری کنید.
- اشیاء خطرناک و تیز را در داشبورد قرار ندهید.
- حتما از کمربندی ایمنی در هنگام رانندگی استفاده کنید.

تفاوت ایربگ SRS و SRP
حروف SRS مخفف شده عبارت Supplemental Restraint System به معنای سیستم محدودکننده مکمل است و معمولا طبق شاخصههای مقرر شده برای آن، کیسههای هوا بر اساس فشار وارده بر کمربند ایمنی سرنشینان عمل میکنند و قابلیت تنظیم میزان بازشدگی ایربگ در آنها وجود ندارد. در واقع اگر فشار تصادف بر کمربندهای ایمنی سرنشینان بیش از حد تعیین شده باشد، ایربگ SRS باز شده تا حفاظت از سرنشینان خودرو تکمیل شود.
اما فناوری SRP که به عبارت Supplemental Restraint And Protection اشاره دارد، جدیدتر بوده و در آن میزان انبساط کیسههای هوا قابل تنظیم است. این سیستم برای اولینبار در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت رنو وارد صنعت خودروسازی شد و امروزه در بسیاری از تولیدات این شرکت نظیر تندر۹۰ وجود دارد. ایربگهای SRP به نسبت میزان فشار وارده بر خودرو منبسط میشوند؛ بنابراین فرم آنها قابل تطبیق با شدت ضربه وارده است. همچنین محتویات ایربگ SRP پس از برخورد سر یا بدن سرنشین خالی میشود تا خطر کمتری را برای فرد به دنبال داشته باشد.
نصب و تعمیر ایربگ
توجه داشته باشید که برای تشخیص صحیح خرابی ایربگ ابتدا باید این قطعه به دقت مورد بررسی و عیب یابی قرار بگیرد. در صورتی که کیسه ایربگ دچار خرابی شده باشد باید نسبت به تعویض کیسه ایربگ اقدام کرد. شایان ذکر است که کیسه ایربگ قابل تعمیر نمی باشد و نمی توان آن را ترمیم و شارژ مجدد کرد.
در صورتی که ایربگ باز شود نمی توان آن را تعمیر کرد و باید این قطعه از خودرو تعویض شود. تعمیر یونیت ایربگ نیز امکان پذیر است و می توان این قطعه از ایربگ خودرو را ریست کرد. در صورتی که آسیب فیزیکی به یونیت ایربگ وارد شود می توان در صورت امکان این قطعه را ترمیم کرد. اگر آسیب وارد شده به یونیت ایربگ بی ام و زیاد باشد باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد.
تعمیر ایربگ را باید تعمیرکاری با دانش و مهارت کافی انجام دهد. در صورتی که ایربگ به درستی تعمیر نشود ممکن است در ایمنی خودرو اختلال قابل توجهی ایجاد شود.
قابل ذکر است برای تعمیر و یا اختلال در ایر بگ خودرو تان میتوانید از کارشناسان و متخصصان تکتاز آپشن مشاوره بگیرید و برای تعمیر ایربگ خودرو تان اقدام کنید .
-
ریست ایربگ یا همان خام کردن ایربگ
-
تعمیر یونیت ایربگ ( سخت افزار )
-
تعمیر فلت ایربگ
-
تعویض ایربگ
-
تعمیر سیمکشی ایربگ
-
تعویض کمربند یا پیش کشنده
-
تعمیرات برنامهای ایربگ
-
نصب شبیه ساز برای جلوگیری از تعویض کمربند
-
تعمیر مودول ایربگ ( ماژول )
تکتاز آپشن با ارائه خدمات آپشن های فابریک و قابل نصب در خدمت شما مشتریان عزیز میباشد .
قیمت ایربگ بسته به نوع آن و خدماتی که در راتباط با آن انجام میگردد متغییر می باشد. به همین دلیل جهت اطلاع دقیق از قیمت ایربگ و قیمت تعمیر آن می توانید با کارشناسان تکتاز آپشن ارتباط برقرار کرده و از قیمت دقیق آن مطلع گردید.
ارتباط با کارشناسان تکتاز آپشن
همچنین جهت مشاهده و خرید دیگر آپشن های خودرو می توانید به وبسایت فروشگاهی تکتاز آپشن مراجعه و خرید خود را انجام دهید.
جمع بندی
با در نظر گرفتن مزایا و معایب کیسه هوا که در مطالب بالا شرح دادیم .البته ، مزایای این آپشن بیشتر از معایب آن می باشد برای ایمنی کامل و جلوگیری از خطرات ناشی از تصادفات بهتر است از خودرو هایی که فابریک دارای این آپشن می باشند استفاده کنید .
دیدگاهتان را بنویسید